КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У
СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні рівня навчальних
досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними
ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні
організації живої природи, зв'язок будови і функцій організмів, історичний
розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і
саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати
теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ
різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної
діяльності;
- рівень оволодіння практичними
уміннями та навичками спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних
та практичних робіт.
Всі види оцінювання навчальних
досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні
навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів
|
I. Початковий
|
1
|
Учень (учениця) з допомогою вчителя
або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає
окремі біологічні об'єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні
лабораторних та практичних робіт
|
2
|
Учень (учениця) намагається
відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних об'єктів і їх
окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує
лабораторні та практичні роботи без оформлення
|
|
3
|
Учень (учениця) відтворює окремі
факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника фрагментарно
характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що
потребують однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя
фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення
|
|
II.
Середній
|
4
|
Учень (учениця) з допомогою
вчителя або з використанням підручника відтворює незначну частину навчального
матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, дає неповну характеристику
загальних ознак біологічних об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за
інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні
роботи з неповним їх оформленням
|
5
|
Учень (учениця) відтворює основний
зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує
загальні ознаки біологічних об'єктів; дає визначення окремих біологічних
понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у
відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя
виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх
|
|
6
|
Учень (учениця) самостійно, але
неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його
викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні
терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об'єктів за
планом; у відповідях допускає помилки; розв'язує прості типові біологічні
вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою вчителя
виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків
|
|
III.
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно
відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну
термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує основні
положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв'язує
прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до
вчителя; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись
за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя
|
8
|
Учень (учениця) самостійно
відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи
у відповідях неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої
природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки;
розв'язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом; за
інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за
консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки
|
|
9
|
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний
матеріал та відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя
встановлює причинно-наслідкові зв'язки; дає порівняльну характеристику
біологічним об'єктам явищам і процесам живої природи; розв'язує стандартні
пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв'язує типові
біологічні вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні та практичні
роботи, оформляє їх, робить нечітко сформульовані висновки
|
|
IV.
Високий
|
10
|
Учень (учениця) системно відтворює
навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на
поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує,
систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки;
використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує
біологічні вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані
висновки
|
11
|
Учень (учениця) логічно та
усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано
відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої
природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює
біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки;
аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно
розв'язує біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані
висновки
|
|
12
|
Учень (учениця) виявляє міцні й
глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з
використанням міжпредметних зв'язків; самостійно характеризує біологічні
явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему
і визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації,
рекомендованими вчителем; вільно розв'язує біологічні вправи і задачі різного
рівня складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані
висновки
|
Коментарі
Дописати коментар